Campagnebus IK ZORG. te gast in Overijssel

01-08-2018

Deze zomer toert er een campagnebus door heel Nederland. De reden? Er worden enthousiaste verhalen opgehaald van medewerkers in zorg en welzijn. Hun ervaringen en foto’s worden onderdeel van de campagne ‘IK ZORG.’, die in het najaar landelijk wordt gelanceerd. De sector krijgt te maken met grote personeelstekorten en daarom is de campagne in het leven geroepen: het doel is om nieuwe enthousiastelingen voor zorg en welzijn te werven. Deze week is de campagnebus in Overijssel te vinden. Wij namen een kijkje!

Samen met partners uit de hele sector werkt het Ministerie van VWS deze zomer aan de campagne. WGV Zorg en Welzijn heeft voor Overijssel en Noord- en Oost-Gelderland zo veel mogelijk geïnteresseerde lidinstellingen een plekje gegeven in de campagne. Half juli reed de campagnebus al naar de Achterhoek en werden medewerkers van Elver en Azora geïnterviewd en op de foto gezet.

Deze week zette de bus koers naar Overijssel. Op maandag 30 juli was het campagneteam in Zwolle te gast bij Trias Groep (waar ook medewerkers van Vogellanden naartoe kwamen) en Zonnehuisgroep IJssel-Vecht (waar ook Carinova-professionals bij waren). Vandaag, woensdag 1 augustus, staan in Hengelo en Enschede medewerkers van Ambiq, Aveleijn, Mediant en Estinea in de spotlights.

Urgentie
Gisteren deed de bus ’s ochtends Zutphen aan en nam WGV Zorg en Welzijn een kijkje achter de opnameschermen. Naast 3 professionals van Sutfene kwamen ook 2 medewerkers van Markenheem naar Zutphen: Niels, die werkt als helpende plus in de thuiszorg, en wijkverpleegkundig manager Ayla. Ze zijn beiden enthousiast over hun werk (Niels: “Ik heb veel vrijheid en afwisseling, contact met échte mensen en werk in een fijn team”) en vinden het leuk om mee te werken aan IK ZORG. Ze zien de urgentie van de campagne. “We merken dat alle werkgevers in dezelfde vijver vissen”, zegt Ayla. Nieuwe aanwas is dus van harte welkom!

Reëel beeld
Ellen (foto) werkt in de thuiszorg bij Sutfene en deed ook mee aan IK ZORG. “Dat was best spannend, maar vooral heel leuk!” vertelt ze. Ellen vindt het goed dat voor de campagne voor mensen uit het werkveld is gekozen. “Het is niet geacteerd, maar komt uit jezelf. Zo krijgen geïnteresseerden in de sector een reëel beeld.”

IK ZORG. wil zo veel mogelijk verschillende zorg- en welzijnsberoepen belichten en daarom kunnen heel veel medewerkers aan de campagne meedoen. Het campagneteam doet deze zomer dan ook alle provincies aan en blijkt onder de indruk van het enthousiasme van de zorg- en welzijnsprofessionals. Het team interviewt en fotografeert honderden mensen. “Dat blijft inspirerend, want iedereen heeft weer een ander verhaal!”

Na een ochtend interviewen en fotograferen in Zutphen reed de bus door naar Deventer. Gistermiddag namen daar medewerkers van De Noorderbrug en Riwis Zorg & Welzijn deel aan de campagne.

Campagne verlengd
Het Ministerie van VWS is blij verrast door de grote belangstelling van organisaties die mee willen werken aan de campagne. Daarom wordt de productie met 8 weken verlengd, om nog meer instellingen de kans te geven mee te doen en samen een zo compleet en divers mogelijk beeld te geven van de sector. Uit de bestaande aanmeldingen wordt binnenkort een selectie gemaakt voor de verlenging. Als WGV Zorg en Welzijn hopen we uiteraard dat er in de verlengperiode nog meer lidinstellingen uit ons werkgebied kunnen deelnemen.

Benieuwd naar meer foto’s die van zorg- en welzijnsprofessionals zijn gemaakt? Met de hashtag #ikzorg zijn op social media al heel wat afbeeldingen van enthousiaste deelnemers te vinden.