Die analyseer je - samen met alle betrokkenen - en vervolgens zoek je een oplossing. Daarnaast zijn er regelmatig experimenten, vaak naar aanleiding van ideeën van medewerkers. Dat is belangrijk, daarmee stimuleer je het meedenken over oplossingen. Tot slot zijn er ook steeds vaker leveranciers die met innovaties komen. Een gebrek aan ideeën hebben we in ieder geval niet. Wij proberen zoveel mogelijk van die ideeën een kans te geven.”

"Innovatie is ook ‘klaar zijn voor de zorg van morgen"

“Een voorbeeld hiervan is een exo-skelet om de fysieke belasting voor medewerkers te verminderen, waar we nu mee experimenteren. Samen met de leverancier, medewerkers en klanten leren we veel en koppelen we onze bevindingen terug naar de leverancier, zodat die de oplossing verder kan verbeteren. Een ander praktisch voorbeeld is een apparaat dat een steunkous kan oprollen. Zoiets kan medewerkers ontlasten en klanten worden daardoor weer minder afhankelijk van de zorgmedewerker. Zo’n experiment doen we met een groepje medewerkers bij een klein groepje klanten.”

Preventie

“Preventie is een belangrijk instrument bij het organiseren van de zorg. Het is logisch, want wie niet ziek wordt, heeft geen zorg nodig. We werken alleen nog wel met een financieringsmodel dat gebaseerd is op zorg verlenen. Daar is wel verandering in te constateren, maar het gaat langzaam. Dat is geen verwijt, want de gezondheidszorg is een heel ingewikkeld systeem. Vergelijk het met een oceaanstomer. Als die te abrupt linksaf slaat, dan breekt ie.”

“Bij Sensire proberen we zoveel mogelijk te delen, in de regio, maar ook daarbuiten. Iedereen zit in een vergelijkbare situatie. In het verleden gingen organisaties misschien te veel voor zichzelf aan de slag, waardoor hetzelfde wiel meermalen werd uitgevonden. Tegenwoordig is dat niet meer. We delen volop, dat is belangrijk.”

André Hermsen

Sparren over een andere mindset

Bij innovatie is de techniek zelf geen probleem. André Hermsen: “We kunnen zelfs naar Mars! Het gaat om de transitie naar anders werken. Voor bestuurders geldt dat ze hun rol in de maatschappelijke verandering moeten bepalen. Als je kijkt naar de organisatie is het niet ‘ik ga wat met technologie doen’, nee, je mindset moet veranderen. Op zoek naar de situatie waarin je het normaal vindt om toepassingen te gebruiken en om je werk op een andere manier te gaan doen.

Dan ben je echt klaar voor de toekomst. En vergis je niet, het duurt een tijd voor dat in de hele organisatie landt.” Bestuurders die graag een keer met André Hermsen willen sparren, kunnen contact met hem opnemen. “Ze mogen me altijd benaderen. Dat meen ik.”